First Spanish Student was son of Banco Santader founder

The first student from Spain to study at the University of Glasgow was Eduardo López-Dóriga – the son of Antonio López-Dóriga y Aguirre, one of the founders of Banco Santander. The University of Glasgow signed a partnership agreement with Santander Universities in 2010, which has provided scholarships for Iberian and Latin American postgraduate students interested in completing a Masters degree at Glasgow.

However, Eduardo López-Dóriga did not enter into banking, but became a pioneer of naval engineering in Spain. Here’s the Spanish version of his biography, currently available from the University Story website:

Eduardo López-Dóriga fue el primer estudiante de España en la universidad de Glasgow. Nació en una familia de comerciantes y propietarios de embarcaciones. Su padre, Antonio López-Dóriga y Aguirre fue uno de los seis fundadores del Banco Santander S.A. que es hoy una de las mayores entidades bancarias.

Eduardo López-Dóriga’s entry in the University of Glasgow’s matriculation register, 1871.

Eduardo López-Dóriga’s entry in the University of Glasgow’s matriculation register, 1871.

Eduardo estudió en la universidad de Glasgow de 1871 a 1873, tomando clases en Matemáticas, Geología, Física e Ingeniera civil y Mecánica, destacando en la última y ganando el prestigioso Walker Prize. También se le otorgo un premio por ser estudiante de primera clase en Geologia y ganó el premio de la clase para matemáticas junior.

En su retorno a Santander en 1873, Eduardo colaboró en la construcción del tramo de Santander a Maliaño y se distinguió en ingeniería naval al abrir los astilleros de San Martín en 1878. Los astilleros estaban dedicados a la fabricación y reparación de embarcaciones de hierro, lo que fue para la España de aquel entonces una gran innovación. Su primera gran construcción, el buque mercante de vapor ‘Fernández y Gutiérrez’, fue acabado en 1880 y fue el primer buque realizado totalmente en unos astilleros españoles se convirtió en todo un hito en la historia naval española. Los astilleros dieron a López-Dóriga control casi exclusivo del comercio naval en España y permanecieron abiertos hasta el 1988, bajo el nombre de Astilleros del Atlántico, S.A. López-Dóriga también poseía la compañía de fundición de San Martin, una empresa pionera al construir un tanque cerca de los astilleros de San Martin para guardar crudo proveniente del mar muerto.

By Alex Cenarro, MLitt in Philosophy

Advertisements

Leave a comment

Filed under Europe, Glasgow Firsts

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s